Paul bij het douanekantoor.
Bekeuring
Voorbereiding grensovergang.
Hoofdstad van Kameroen: Yaounde.
Jungle gaat hier het asfalt veroveren.
Leuk die verhalen. En ach, overnachtingen in tenten met een maaltijd door jullie eigen ‘teamchef’ is een leuk onderdeel van jullie challenge. En maakt het nog avontuurlijker. Geniet er nog van! Carol   Zo 16 okt 22 13:49

Dag 16: Yaoundé, Kameroen

808 waarvan onverhard —

Wo 12 okt 22

Om 5u in de auto!! =advies starttijd JW: 808 km plus een grensovergang. Sommige teams zijn dan al onderweg.
Na 350 km door jungle over goed asfalt (met een verzakte brug, schrikken, gaat goed) grensovergang, weer begeleid door JW en Hernan ( en voorbereid door team Paul Lombard). Het gaat goed, om 9u komen we grens Congo uit, om 10u mogen we Kameroen binnen, joepie! Weer goede wegen door junglegebied, nu met wel veel politieposten en af en toe een tolbetaling.
Gisteren was er trouwens voor de benzinerijders (wij rijden op diesel) geen benzine bij de pompen verkrijgbaar. Omdat ieder team altijd jerrycans brandstof reserve bij zich heeft was die dag geen probleem; JW heeft geregeld dat er ‘s avonds bij het hotel benzine komt; locals hebben deze jerrycans op voorraad, iedereen is rond middernacht weer voorzien. Het had ons met de diesel ook kunnen overkomen, JW vertelde dat een paar maanden geleden tijdens de inspectie trip er genoeg benzine, maar geen druppel diesel te verkrijgen was….
De wegafzettingen bij politie posten en tolheffingen ging afgelopen weken met een tak of touwtje, hier zien we af en toe spijkerplanken !!! Goed opletten dus!
Wat ook toch wel heel anders is dan bij ons: er zijn veel vrachtwagens die van de weg af zijn geraakt en die daar dan tijden blijft liggen, soms voor altijd denken we. Vandaag dus wel gezien dat er een kraan bij een gekantelde vrachtwagen stond, bijzonder.
Verder zijn we gewaarschuwd dat het hier in Kameroen niet op prijs wordt gesteld dat er foto’s van mensen of zelfs gebouwen wordt gemaakt, ook weer even opletten dus.
En weer een politiepost, deze keer willen ze na het bestuderen van de paperassen (veel documenten zien ze voor de eerste keer, welke vreemdeling rijdt hier nu met zijn eigen auto…) graag wat voor zichzelf, we geven 2 blikjes limonade. Dan mogen we weer op pad, maar slechts een paar kilometer verder worden we door weer een controlepost staande gehouden, deze keer geen politie of leger, maar oranje shirts?? Nou, dat was dus onze eerste bekeuring op deze reis, te hard gereden. Was wel leuk dat ze geïnteresseerd waren en allerlei vragen stelden: wat doen jullie hier? Waar komen jullie vandaan? Kun je hier wel overal slapen? Is er wel brandstof overal? Is het wel veilig overal? Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?(de groep).
Briefing van JW:12 oktober
Vandaag was een lange dag en iedereen heeft inmiddels kennis gemaakt met de alternatieve leges die hier en daar betaald moeten worden. Het blijft een zaak om niet of zo min mogelijk te betalen, zeker als er Challengers achter je rijden. Bij de tweede of derde controlepost ging de prijs van 2.000 via 5.000 naar 10.000. En als je denkt dat Kameroen veel check points heeft, Nigeria is de kampioen.
Overmorgen rijden wij een makkelijke etappe naar Bafoussam en slapen wij in een prima Afrikaans hotel. Daarna gaan we echt het binnenland in en dat betekent een deels onverharde etappe (140 km onverhard) en een zeer eenvoudig onderkomen in Banyo. Wellicht de slechtste van de hele Challenge. Wees dus voorbereid!
Een onderkomen waar waarschijnlijk tenten bijgezet moeten worden en waar de daktent wellicht opengeklapt moet worden. Ook zal het team van Paul Lombard koken. Dat geldt ook voor onze eerste stop in Nigeria.


Reageren

Wij vinden het leuk om een reactie van jullie te ontvangen.